Fredag den 19/11

Idag jobbade jag med Henry hela dagen. Det var trevligt. Hon är väldigt snäll och hjälpsam, bra på att förklara saker och lätt att prata med! På morgonen fick jag börja med att ”av-gula” kycklingar, (ni som missade min fina beskrivning av hur detta går till kan läsa DETTA inlägg) samt dela lite möss. Jag fick även tillverka en slags köttmix, bestående av köttfärs och ett slags köttpulver. Denna mix ger man sedan till de köttätande fåglarna. När vi var klara med det så skar vi upp frukt och grönsaker till utfodringen, och matade fåglarna i sektionen som kallas ”The walled garden”. Till denna sektion hör bl.a. Regnbågslorikiterna, Vävarna, kookaburrorna och Tuppgökarna som jag har berättat om i tidigare inlägg.

 

Vid fikat fick vi veta att en av parkens giraffer hade dött under natten. En veterinär skulle komma under dagen och, som jag uppfattade det, obducera den för att ta reda på dödsorsaken. Den var bara 12 år, och en giraff kan bli upp emot 40 år, så de trodde att det berodde på hjärtproblem eller något liknande. Jag hade gärna bevittnat obduktionen, men veterinären ville inte ha publik, eftersom det var första gången han skulle obducera en giraff..:P

 

Efter fikat matade vi papegojorna, och städade ur deras burar lite. Sedan gick vi runt med en burk mjölmaskar som vi kastade in i några burar, mest bara för att vi inte hade något bättre för oss. Efter det gick vi till den stora voljären och klippte ner några buskar, som vi gjorde hos Tuppgökarna häromdagen. Då kom Cath förbi med sin hundvalp Cleo- en Staffordshire bullterrier på fyra månader. HUR söt som helst! Jag saknar att träffa hundar varje dag som jag gör när jag går i skolan..!

 

Efter lunch tog vi det ganska lugnt. Vi hade hunnit med så mycket tidigare i veckan, så det fanns inte så mycket arbete kvar. Det var en skön dag idag- sol och klarblå himmel. Man skulle inte kunna gissa att det är i slutet av November här! När vi började stänga in fåglarna för kvällen så blev det lite action dock. I den stora voljären finns det bl.a. åtta stycken Röda ibisfåglar. Vi kunde dock bara hitta sju. Så jag och Henry började leta, utan resultat. Vi ringde efter Chris, men han kunde inte heller hitta den. Han ringde i sin tur efter Nick, som hjälpte oss att leta. Visst, det är en stor voljär, men inte SÅ stor tyckte vi. Efter att ha letat i en dryg halvtimme så började det skymma. Som en sista utväg klättrade Nick upp i ett träd inne i voljären (som Chris visserligen redan hade varit uppe i men han ville kolla igen för säkerhets skull). Och mycket riktigt- där satt den lille rackaren på en gren, till synes helt oberörd av det faktum att vi tidigare hade stått och skakat i trädet och klöttrat upp i det och allt. Fågelskrälle.

 

Efter jobbet åkte vi och handlade, jag kom hem, stoppade i en maskin med tvätt, gjorde middag, och nu sitter jag här. So if you all excuse me, I’m off to enjoy my friggin’ friday!

 

Ps. Imorgon åker jag och Lissan till Oxford och SHOPPAAAAAAAAAAAAR! YAY! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0