Torsdag den 18/11

I morse fick jag börja med att jobba med Cath. Vi förberedde mat till utfodringen, och jag fick sedan utfodra turakoerna och fasanerna själv som vanligt. Nytt för idag var dock att jag samtidigt fick samla ihop träckprov* (*bajs) från tre av burarna, där det bor tre olika sorters turakoer. Jag vet inte riktigt varför, men jag antar att det är pga någon rutinhälsokontroll som de ska göra.

 

Sedan utfodrade vi i karantänstallet. Där kollade vi till en av storkarna extra mycket, eftersom det igår visade tecken på hälta. Men vi lade in ett extra tjockt lager av sågspån när vi upptäckte det igår, och det verkade ha hjälpt för idag stödde den på benet i alla fall! Efter det fick jag hjälpa Cath att utfodra ”Down at the bottom”, och sedan städa hos Barbaryduvorna. Till sist matade/städade vi hos kakaduan och papegojorna, vilket fick mig att inse en sak- jag tycker inte om papegojor. De är fett med läskiga! Hur stora näbbar och klor som helst, sedan sitter de där och skriker åt en och ser ut som att de tänker anfalla en när som helst och slita ögonen ur en. Huvva!

 

Efter fikarasten fick jag hjälpa Henry att städa den stora voljären. Vi krattade ut allt gammalt sågspån, och spolade ur skiten med en vattenslang, så gott det gick. Detta gjorde vi fram till lunchen, som jag fick äta själv idag eftersom Lissan var sjuk. Förkyld, stackarn. :/ Efter lunchen matade jag och Henry Grodmunnarna, Regnbågslorikiterna, samt fåglarna i tropikhuset. Till sist städade vi klart den stora voljären (vi hade lämnat den ett tag för att vattnet skulle torka upp lite innan vi fyllde på med nytt spån), och sedan stängde vi in fåglarna för kvällen och låste fågelsektionen.

 

Nu är jag hemma igen, och har precis ätit middag. Jag kommer garanterat att få skörbjugg av all pasta jag har ätit de här två veckorna. Men det kan jag leva med.

 

Tropikhuset

 


Kommentarer
Postat av: Ellen

Så som du känner för papegojorna känner typ jag för.. alla fåglar :P De verkar så oförutsägbara! Inte mina favoritdjur, om vi säger så.. ^^

2010-11-22 @ 18:23:53
URL: http://ellenlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0