Onsdag den 10/11

Idag försov jag mig (som tur var med bara typ en kvart-tjugo minuter, men ändå). Min telefon dog nämligen, så alarmet ringde aldrig. När jag skulle ladda den så fick jag lite panik också, för att laddaren passade inte i den rackarns adaptern! Jag förberedde mig alltså på att vara utan mobil i fyra veckor. Till slut gick det dock, men bara om man stod och höll i kontakten i adaptern. :S När den väl hade startat så kunde jag dock ladda den i datorn. Skönt!

 

Väl på jobbet fick jag jobba med en skötare vid namn Cath. Vi började med att göra i ordning maten till alla fåglar, och gick sedan för att utfodra fasanerna och "The turacos" (jag kan inte det svenska namnet, därför skriver jag det på engelska). Jag gick för att utfodra i en voljär, medan Cath gick till en annan. När jag var klar gick jag tillbaks till Cath, som fortfarande stod inne i voljären. "What are you doing?" frågade jag. "Ehm, I've locked myself in" svarade hon, varpå jag fick hålla tillbaks en skrattattack. Då hade själva låsmojängen gått sönder, och hon kunde alltså inte ta sig ut. Som tur var så passerade just en av trädgårdsmästarna, och han kunde fixa ut henne m.h.a lite verktyg och diverse manliga egenskaper.

 

Efter det gick vi och krattade och städade hos pingvinerna, och sedan städade jag hos barbey-duvorna, samt i karantänstallet. Efter att vi städat och utfodrat papegojorna var det dags för lunch lunch. Efteråt fick jag gå med en skötare vid namn Henry (den danska tjejen som hämtade mig och Lissan tillsammans med Louise i måndags). Hon tog med mig in i tropikhuset, där de bl.a. har tropiska fåglar, fladdermöss och en sengångare. Jag fick mata fåglarna med lite mjölmaskar, och kasta upp några i luften till en av Kookaburrorna som fångade dem. Efter att jag sedan matat pingvinerna tillsammans med Cath fick jag följa med Henry igen och stänga in de fåglar som inte pallar att vara ute nu när det börjar bli kallt om natten. Vi gick sen en sista sväng i parken och kollade att det inte var folk kvar där inne.

 

När jag kom hem så möttes jag av en volontär från parken som brukar sova över hos Louise på onsdagar. Louise kom hem efter fem och vi började prata om vad jag hade gjort och om jag hade lärt mig något under dagen. Vi kom in på duvor och fåglar (vilket är hennes absoluta favoritdjur), och hon berättade för mig om hennes arbete för "The red-crested turacos" i Angola. Hon jobbar för att folk ska lära sig mer om dem, och för att de ska lära sig hur man håller fåglarna i fångenskap genom att studera dem i sin naturliga miljö. Pengarna som jag (eller snarare skolan) betalar henne för att jag får bo hos henne går faktiskt till det arbetet. Det känns ju bra! Då vet man att de går till ett bra ändamål!

 

Red-crested turaco.

 


Kommentarer
Postat av: Ylwa

Söt pippi :)

2010-11-14 @ 20:40:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0