Måndag den 15/11

G'dday mates! Nu våldgästar jag Lissan igen. Hoppsa hennes värdfamilj inte ledsnar på mig. Då blir det inget med bloggande för mig! Eller Facebookande heller för den delen.....:P

Anyway, idag jobbade jag med Cath på förmiddagen. Vi började med att förbereda för utfodringen, och jag fick mata fasanerna och Turakoerna* (*som jag googlat mig fram till att de heter på svenska. Svårt att gissa, I know. :P) själv. Efter det gjorde vi i ordning maten till fåglarna som är "Down at the bottom" av parken, och som inte visas för allmänheten. Där nere så skötte Cath utfodringen, och jag städade hos barbaryduvorna* (*eller Turkduvorna som de heter på Svenska, men det vill jag inte säga. :P).

När det var klart så gick vi upp och diskade undan, sedan var det dags att mata pingvinerna. Det fick jag också göra helt själv, medan hon berättade för åskådarna om parkens pingviner. Jag kan snart den berättelsen utantill tror jag, för jag har hört den tusen gånger. :P Det var vitamindag idag också (som det är varje måndag). Då tar man en liten fisk till varje pingvin, alltså 18 fiskar, och skär ett litet hål i fiskens buk. Där stopper man i två olika slags vitamintabletter, sedan ska man försöka se till att varje pingvin får en fisk. Det är inte det lättaste, eftersom pingvinerna ser praktiskt taget likadana ut. Jag tror inte vi har lyckats en enda gång med att ge en fisk till alla 18 pingviner, för det slutar alltid med att en pingvin får flera stycken eller att några blir helt utan. :P

Efter lunch fick jag jobba med den danska tjejen, Henry. Vi städade i en voljär där det finns sk "Roadrunners" (se bild nedan). Det är en sån fågel som är med i serien där en fågel blir jagad av en prärievarg, men det slutar alltid med att vargen får spö av fågeln! :P

Sedan utfodrade vi fåglarna i tropikhuset med frukt och mjölmaskar, och sedan även Grodmunnarna (en uggleliknande fågel) med möss. När vi var klara var det dags att börja försöka få in fåglarna i sina små hus för kvällen. Det gick sådär. Några av burarna är verkligen inte "människovänliga", och det är praktiskt taget omöjligt att komma fram i vissa burar mellan alla växter och bamburör. Men till slut så gick det, sedan var det bara att låsa fågelsektionen för kvällen.

Nu sitter jag hos Lissan. Vi har just ätit middag (spaghetti och SVENSKA köttbullar!), och vi sitter och lyssnar på hennes "Nostalgi"-Spotifylista, med allt från Westlife och A*Teens till Spice Girls, Markoolio och Aqua. Fett! Vi ska försöka få lite skolarbete gjort ikväll, men vi får se hur det går. :P Ha det gött, Sweden!

Roadrunners





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0