Torsdag den 25/11

Imorse fick jag hjälpa Chris genom att göra i ordning mat till emuerna och strutsarna. Sedan fick jag följa med honom upp till "The lake section", för att utfodra fåglarna där. Men innan vi gjorde det så gick vi och tittade till Näshornsfågeln (se nedan) som kom till parken förra veckan från San Diego Zoo. Den hålls i karantän för tillfället, vilket den ska göra i sammanlagt 30 dagar. Det får alla nya fåglar göra, så att man kan vara säker på att fågeln inte bär på någon sjukdom som den kan föra över till några av de andra fåglarna.

Efter det fick jag mata strutsarna, ankorna och flamingosarna. När vi var klara med utfodringen så behövde Cath hjälp med att städa hos pingvinerna, så då följde jag med henne och gjorde det. Då berättade hon för mig att en av fåglarna hade rymt, och att vi sedan skulle gå och försöka fånga den.

Fågeln satt ovanpå voljären som den vanligtvis hålls i och tittade bara på oss när vi kom dit. Vi riggade upp en bur med lite mat på marken, och Henry (den danska tjejen) fick sedan sitta och hålla i ett snöre som satt fast i luckan på buren, redo att rycka i snöret ifall fågeln skulle flyga in i den. Två timmar senare var fågeln fast, och alla var mycket lättade! Det visade sig, vid närmare undersökning, att fågeln hade tagit sig ut ur buren genom ett litet hål i nättaket, som troligtvis hade blivit uppgnagt av en ekorre eller liknande. :P

Efter fikarasten fick jag flå ett kilo kycklingar, samt göra i ordning mat till De stora blå turacoerna. Sedan frågade Davide mig ifall jag ville följa med honom och kolla när han handmatade den lilla Openbill-storken, vilket jag ville. Det höll vi på med fram till lunch.

Efter lunchen gjorde jag i ordning emuernas middag, och matade dem sedan tillsammans med Chris. Vi fick sedan låna trädgårdsmästarnas "Buggie" (typ en golfbil med flak), för att hämta några säckar med flamingopellets och lämna dem uppe vid "The lake section". Chris hade aldrig kört den förut, och tjaa..det märktes. XD Vi matade sedan strutsarna och ankorna igen, samt ugglorna, innan vi slutade för dagen. Jag hade sjukt kul med honom! Han är galet rolig, och välkomnade mig verkligen med öppna armar från den dagen jag kom till parken. Han tycker det är svinkul att jag kommer från "IKEA-landet", och jag har lärt honom att säga saker som "Jultomten", "Tack" och "Jag älskar dig" (på hans begäran :P).

När jag kom hem så åkte jag, Lissan och danskorna med Louise och handlade, en dag tidigare än vanligt. När vi kom hem gjorde jag middag, och sedan pratade jag och Louise hela kvällen om fåglar och om vad jag har lärt mig om dem sedan jag kom till parken. ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0